Hvad har jeg lært hidtil om aktiehandel

Jeg har nu et halvt årstid forsøgt at sætte mig ind i at investere i aktier, og har lært en del efterhånden.

Undgå tab
Det vigtigste er at undgå tab. Det er mindre vigtigt hvor mange penge du tjener. Forstået på den måde at man skal have en ide om at investeringen er mere værd end det potentielle tab. Hvis det viser sig ikke at holde stik, så skal man have en plan for at trække sig fra aktien.
Her er også en lille matematisk problemstilling, for at indhente et tab på 50% skal du tjene 100%.

Undgå at blive forelsket i en aktie
De fleste oplever at man holder fast i en aktie hvor kursen bliver ved med at falde, men man vil ikke acceptere at det udgangspunkt man havde for at investere har forandret sig. Jeg har oplevet det i en aktie hvor jeg fortsatte med at købe op på vej ned, og derved fik en større mængde aktier end jeg havde forventet fra starten, i en aktie som blev ved med at falde.
Det er psykologisk svært at indrømme at man tager fejl, og vi er hurtigere til at tage en lille gevinst vi er bange for at miste, end at sælge med et tab som er voksende. De mest succesfulde aktionærere glemmer hvad de har betalt for aktien og forholder sig udelukkende til hvad den er værd nu og om det er over eller under det forventede.

Små aktier er sjove
Aktier inddeles typisk i small, mid og large cap aktier, hvor de store er dem der definerer hvordan aktiemarkedet går i et land. I Danmark er aktieindekset C20 derfor de 20 største virksomheder. Men under dem er der mange små aktier som svinger langt mere. Det er derfor her man med småpenge kan komme længst. Virksomheder som disse oplever ofte fordoblinger og halveringer, og det er også her du finder nye udviklings virksomheder. Hvis man satser ret bredt her, så vil ens gennemsnitlige afkast kunne blive langt større, end ved store kendte virksomheder. Men risikoen er også stor for at enkelte virksomheder går konkurs.

Selvom jeg er forberedt laver jeg mange fejl
Det er næsten det mest frustrerende at jeg laver alle de fejl jeg læser og hører om man skal undgå. Dog bliver jeg ikke ved med at lave dem, men det er irriterende at min krybdyrhjerne får gode ideer som virker logiske i øjeblikket, men hurtigt viser sig at være uovervejede. 
Eksempeler:
- En aktie er faldet meget hurtigt, jeg køber op for at vente på at den kommer tilbage igen. Der kan være mange grunde til en aktie falder og hvis man ikke kender den så lad være!
- En aktie jeg ejer falder hurtigt, jeg sælger for at minimere tab. Stabile aktier du har sat dig ind i, vil typisk komme lidt tilbage efter et par dage. Sælg derfor kun hvis du ved hvorfor den falder.
- En aktie stiger og du forsøger at komme med på stigningen. Her har jeg købt flere aktier på toppen.
- Du handler meget. Ofte vil det være svært at sætte sig ind i mere end et par aktier af gangen og de nye aktier vil derfor nemt være handlet i blinde. Desuden koster det penge at handle.
- Jeg holder fast i aktier der fortsætter med at falde.
- Jeg bryder min strategi. Før alle handler så hav en plan som du holder fast i, handel på følelser er i det lange løb en dårlig forretning. Så skriv ned!